top of page
סביבת הידע לעסקים קטנים
Menu

לפניך מספר שאלות בחירה לבחינה עצמית של הפרק "שיווק":

 

1. מהי מטרת השלב הראשון של המשפך השיווקי?
א. עירור סקרנותו של הלקוח הפוטנציאלי והמשך יצירת עניין
ב. היכרות ראשונית של הלקוח הפוטנציאלי עם קיומו של המוצר או השירות
ג. ביצוע הרכישה בצורה נוחה ומובנת
ד. קבלת החלטה בדבר רכישת המוצר או השירות

2. מה מהבאים אינו מדד שנמצא כתורם למדידת השיווק של העסק?
א. מעורבות – עד כמה הפרסום משך את הקהל
ב. חשיפה – כמה אנשים נחשפו לתוכן הפרסומי
ג. טרנדים – איזה מוצרים הכי חמים בשוק וכדאי למכור אותם
ד. טראפיק – מהי ההתנהגות של הקהל סביב הפרסום

3. מה מהבאים מהווה חלק מרכזי בשלב החקר וניתוח העסק הראשוני?
א. בחינת קהלי יעד שונים
ב. הגדרת יעדי הצלחה
ג. יצירת מיתוג לעסק
ד. ערוצי השיווק בהם נשווק

4. באיזה ערוץ שיווק כדאי לעסק לפרסם את עצמו, אם הוא מעוניין שלקוחותיו יבצעו בו רכישות מקוונות?
א. Amazon
ב. eBay

ג. Wordpress

ד. כל התשובות נכונות

5. מהי חשיבותם של ה-KPI בכתיבת תוכנית שיווק?
א. באמצעותם ניתן לבחון האם עמדנו ביעד שהוגדר באסטרטגיה השיווקית
ב. מסייעים לנו לחשב את החזר ההשקעה שלנו מפעולות השיווק

ג. מסייעים לנו לקבל מדדי חשיפה באינסטגרם ובפייסבוק
ד. הגדרת KPI אינם חלק מכתיבת תוכנית שיווק

אז מה למדנו?

גלו לי את התשובות

מסך ראשי ⬅ שיווק ⬅

1. ב.  |  2. ג.  |  3. א.  |  4. ד.  |  5. א.

מילון מונחים

תוכנית עבודה מלווה

מסך ראשי ⬅ שיווק ⬅

היעזרו בתוכנית העבודה עבור תכנון השיווק לעסק שלכם:

 

תכנון האסטרטגיה השיווקית הינו תהליך הדורש ניתוח של מידע, חשיבה מעמיקה וקבלת החלטות.

לרשותכם מסמך מרכז עם שאלות מנחות בהתאם לסעיפים השונים עליהם למדנו בתהליך כתיבת האסטרטגיה השיווקית. המסמך מהווה סיכום וריכוז של כלל ההחלטות לאורך הדרך.

התשובות לשאלות המופיעות כאן מהוות בסיס לבחירת פעולות השיווק, אותן נכתוב במסמך כתיבת תוכנית השיווק שלי. החלטות אלה עשויות להשתנות לעיתים ולהתעדכן בהתאם לשלבי העסק השונים וצמיחתו.

לחצו כאן להורדת תוכנית העבודה המפורטת, ותתחילו לשווק!

בהצלחה!

לחלק הבא:

אם גם אתם בטוחים ששיווק הוא חשוב לעסק שלכם אבל אתם לא בדיוק יודעים מה הוא כולל, איך אפשר לעשות אותו בקלות ומאיפה מתחילים בכלל, הגעתם למקום הנכון.

מה זה שיווק בכלל?

 שיווק הוא מילה גדולה שכוללת את כלל הפעולות שאנו עושים כדי לקדם את העסק והמכירות שלנו. שיווק הוא לא רק פרסום, אלא משהו שמתבצע גם בשיחות חולין עם אנשים בהן נספר על העסק שלנו, באופן בו אנחנו מתקשרים עם הלקוחות שלנו, ואפילו בבחירת המילים שהלקוח יראה על אישור הרכישה שלו.

איזה שיווק נלמד לעשות?

כשאנו נדבר כאן על שיווק אנו לרוב נדבר על שיווק דיגיטלי, שכולל קידום העסק והמכירות באתרים, רשתות חברתיות ועוד ערוצים דיגיטליים. שיווק דיגיטלי הפך להיות הדרך הפופולרית ביותר לשווק בשנים האחרונות, ובעיקר בקרב עסקים קטנים ובינוניים. הסיבה לזה היא מאוד ברורה – שיווק דיגיטלי מאפשר לעסק בכל גודל שהוא לקדם את המוצרים או השירותים שהוא מוכר בצורה מכוונת לקהל יעד מוגדר וגם מאפשר לנו לבצע את זה בהשקעת משאבים נמוכה יחסית לטלוויזיה, עיתון, רדיו, מודעות וכדומה. יתרון נוסף של השיווק הדיגיטלי הוא שניתן לעשות אותו באופן עצמאי. פשוט להיכנס לאתר, רשת חברתית או בלוג ולהתחיל לכתוב ולפרסם, וכמובן לערוך ולשדרג את התכנים שלנו בכל רגע שנבחר.

אבל לא מספיק להבין רק מה זה שיווק, צריך לדעת איך לעשות שיווק טוב!

בשביל זה פיתחנו את הפרק בנושא שיווק, שמפרט בתוכו את השלבים השונים של תהליך השיווק לעסק שלנו. ביחידות הלימוד השונות נלמד מהי אסטרטגיה שיווקית, ואיך קובעים את האסטרטגיה הנכונה ביותר לעסק שלנו. נכיר את ערוצי השיווק השונים והאפשרויות שהם מציעים לנו ולסיום, נבין מדוע חשוב לעבוד עם נתונים ולבצע מדידה לתהליכי השיווק במטרה לראות שאכן הפעולות שביצענו אפקטיביות ומביאות למכירות והכנסות.

שיהיה בהצלחה!

אסטרטגיה שיווקית

פתיחה

מסך ראשי ⬅ שיווק ⬅

לחלק הבא:

ידע מקצועי אשר פותח ביוזמת הבית לסולידריות חברתית במיוחד עבור חברי קהילת העסקים שלנו, בשיתוף עם מומחי תוכן מהמובילים בתחום השיווק. "שיווק" הוא כלי אחד מתוך חמישה כלים בסביבת הידע המקצועית שלנו לעסקים קטנים - WeLeaRn.

מסך ראשי ⬅ שיווק

כולנו מוצפים בתוכן שיווקי! כל היום, כל הזמן.
טלוויזיה, רדיו, מובייל, הם אמצעים להפצת התוכן השיווקי והם נקראים ערוצי שיווק. כבעלי עסקים יש לנו אחריות לתחזק נוכחות בערוצי השיווק, ולהשתמש בהם בתבונה בכדי לשמור על קשר עם הלקוחות, להגדיל מכירות ולקדם את הצלחת העסק.

 

בשביל לעשות "שיווק נכון", אנחנו צריכים שתהיה לנו אסטרטגיה שיווקית.

האסטרטגיה השיווקית מפרטת את מדיניות השיווק שלנו. כלומר, תכנון של אופן ההתנהלות שלנו בפעולות השיווק בערוצים השונים. לדוגמא: הבנה ברורה של מהו המוצר אותו אנו מוכרים ומהם המסרים המרכזיים אותם נרצה לשווק, מיהם הלקוחות שלנו, באיזה ערוצי שיווק נפנה אליהם ומהו הסיפור אותו אנו רוצים לספר להם.

 

תכנון האסטרטגיה השיווקית ייעשה לרוב ע"י מספר שלבים:

  • חקר

  • מיקוד

  • תכנון

  • כתיבת תוכנית שיווקית

 

עבודה על פי שלבים אלו תאפשר לנו ליצור מהלכים שיווקיים מותאמים לעסק שלנו ובעלי סיכוי גבוה יותר להצלחה שתוביל להגדלת החשיפה לעסק ואיתה את המכירות.

השקיעו בתהליך וזכרו, שיווק ללא אסטרטגיה ברורה עשוי להוביל לבזבוז זמן וכסף שהינם משאבים הכרחיים בבנייה ותפעול עסק.

שימו לב- הכנו עבורכם קובץ תוכנית עבודה שיסייע לכם להתמקד ולבנות אסטרטגיה שיווקית המותאמת לעסק שלכם. בסיום קריאה של כל שלב ניתן להיכנס לקובץ ולענות על השאלות הרלוונטיות

עבורכם - לחצו כאן לקובץ תוכנית העבודה המלווה.

 

קדימה, בואו נתחיל! לחצו על כל שלב כדי ללמוד עליו.

ערוצי השיווק

אסטרטגיה שיווקית

מסך ראשי ⬅ שיווק ⬅

לחלק הבא:

בחלק זה ניגע בנושא שמעניין את כולנו – איזה ערוצי שיווק קיימים עבורנו ברחבי האינטרנט ומה מהם הכי מתאים לנו? אנו נעסוק בכל ערוצי השיווק הרלוונטיים ביותר, ונעמיק בת'כלס של כל ערוץ בפני עצמו, כדי שנדע בסופו של דבר באיזה ערוצים כדאי לנו לבחור ולהשקיע בשביל להשיג הכי הרבה לעסק שלנו.

למה זה מעניין אותי?

בסקר שנערך, גילו כי אנשים מבלים בממוצע 7 וחצי שעות בסמארטפון שלהם בכל יום. זה כמובן לא בא במקום השימוש במחשב, בו אנשים משתמשים בנוסף לסמארטפון בממוצע כ-5 שעות ביום לא עבור מטרות עבודה. מתוך אותן שעות, מרבית השימוש הוא ברשתות חברתיות וחיפוש מידע באינטרנט. מה זה אומר לנו? שאנשים נמצאים חצי מהיממה מול פלטפורמות שאנחנו יכולים להשתמש כערוצי שיווק יעילים וזמינים.


ספרו לי עוד!

שיווק הוא דבר הכרחי לכל עסק שמעוניין לצמוח ולהגדיל את מערך ההכנסות שלו, שזה בעצם כל עסק בעולם. אנו כבר יודעים שבאמצעות שיווק אנו מגדילים את החשיפה שלנו לקהל לקוחות פוטנציאלי רחב, אבל איך בכלל מגיעים אל אותם קהלים? איך נדע מי נמצא איפה? כמה כל הדבר הזה יעלה לנו? ואיך נמצא את ערוצי השיווק המתאימים לנו ביותר בהתאם למוצר, קהל היעד והתקציב השיווקי שלנו?

 

בחלק זה, נפרט על הערוצים השונים בהם ניתן לבצע שיווק לעסק שלנו.

איזה מהם לבחור? את זה נבין אחרי שנכיר אותם לעומק. בואו נתחיל!

מדידת אפקטיביות השיווק

ערוצי השיווק

מסך ראשי ⬅ שיווק ⬅

לחלק הבא:

350 לייקים בפייסבוק זה מעט או הרבה?
657 כניסות לאתר בשבוע זה מספיק עבורנו?
האם להמשיך לפרסם בפייסבוק או כדאי לעבור לפלטפורמה אחרת?

שאלות אלה ואחרות מעסיקות כל מי שמשתמש בערוצים הדיגיטליים לצורך שיווק.
היכולת למדוד היא למעשה היתרון בשיווק הדיגיטלי, כיוון והיא מאפשרת לנו לקבל נתונים ומספרים עדכניים ובכך למקסם את השיווק שלנו.

 

אפקטיביות שיווקית – בדיקת יעילות הפעולות השיווקיות שאנחנו מקיימים.
הבדיקה תעשה באמצעות כלים שונים שיאפשרו לנו לחשוף נתונים אשר יציגו את המקום בו אנו עומדים ביחס ליעד שהצבנו בכל אחת מהפעולות השיווקיות. הנתונים יעזרו לנו בבחירת סוג התוכן, התאמתו לקהל היעד, תזמון הפרסום, בחירת הערוץ השיווקי, וכו'.

 

לצד היתרון, המורכבות בשיווק הדיגיטלי היא החשיפה לנתונים רבים ומגוונים אחריהם אנו נדרשים לעקוב ולהסיק מהם מסקנות לצורך שיפור תהליכי השיווק.


בחלק זה נכיר את המונחים המרכזיים של תהליכי המדידה, נבין מה מטרות המדידה? מה ניתן למדוד? איך מסתכלים על הנתונים? נשווה  בין סוגים של מדידה, נבחן עלויות שיווק ונכיר את משוואת ה- ROI.

תוכנית עבודה מלווה

מדידת אפקטיביות השיווק

מסך ראשי ⬅ שיווק ⬅

לחלק הבא:

אינדוקס - אינדקס אתרים (Indexing) פעולת ההוספה של דף אינטרנט חדש או אתר חדש למאגר הנתונים של מנוע החיפוש.

אתר תדמית - אתר אינטרנט שמייצג עסק, בעל מקצוע או חברה. לרוב יהיה בעל תוכן בסיסי יחסית וללא אפשרות קנייה באתר. אתר תדמית נועד לשמש מעין כרטיס ביקור דיגיטלי ולמשוך לקוחות פוטנציאליים.

באנר (Banner) - שטח פרסום המופיע באתר או בפורטל. הקלקה לחיצה על הבאנר תביא את הגולש לדף נחיתה שהוגדר מראש.

בלוג - אתר אינטרנט אשר מכיל פוסטים המסודרים לפי נושאים בעלי מכנה משותף ועם אפשרות לתגובה. למשל בלוג שהנושא שלו אוכל או בלוג שהנושא שלו הוא אופנה. התוכן יכול להיות כתוב, מוקלט (אודיו) או מצולם (וידאו).

דף נחיתה - דף תוכן אינטרנטי אליו מגיעים מפרסומים שונים במטרה להניע את הגולש להמשך פעולה. דף הנחיתה יכול להיות דף תוכן עם מידע שיווקי על מוצר או שירות שבסיומו יופיע טופס להשארת פרטים או לביצוע רכישה.

האשטאג - סימן (#) Hashtag  נועד לתייג פרסום לנושא מסוים.

הנעה לפעולה - קריאה לפעולה שתקדם את המטרות של הפרסום: קנייה, הרשמה, הקלקה ועוד.

המרה - אינטראקציה אותה הגדרנו מראש כבעלת ערך שהגולש מקיים עם הפרסום שלנו (הרשמה, רכישה, השארת פרטים וכו'). יחס המרה (Conversion Rate) מודד את היחס בין מספר הגולשים באתר /עמוד הנחיתה לאלה שביצעו בפועל את האינטראקציה שהגדרנו.

מיקרו קופי - טקסט קצר שמטרתו להניע לפעולה במוצר דיגיטל (אתר או אפליקציה לדוג'). מומלץ להעדיף את שפת המותג על פני ביטויים גנריים. למשל "נשמע מעניין" במקום "לקריאה", או "בא לי כריך" במקום "להזמנת ארוחה".

חשיפה אורגנית - חשיפה לתוכן שלא דרך קידום ממומן.

חשיפה מקודמת / ממומנת - קידום תוכן באופן ממומן.

Targeting (טרגוט) - הגדרת קהל יעד ממוקד לפני יציאה לפרסום דיגיטלי. טרגוט מתבסס על מאפיינים דמוגרפיים או תחומי עניין.

ליד - לקוח פוטנציאלי המתעניין במוצר או בשירות מסוים ולכן השאיר פרטים באתר או בדף נחיתה ייעודי.

משפך שיווקי - התהליך שהלקוח עובר מרגע שנחשף למוצר או לשירות ועד לביצוע רכישה. משפך שיווק קלאסי מורכב מ-4 שלבים: מודעות, עניין, רצון, פעולה / המרה.

ניוזלטר - פרסום המופץ באמצעות דיוור אלקטרוני . ניתן לשלוח דרך מערכות דיוור ייעודיות או דרך תיבת מייל.

סטורי - פוסט קצר שנעלם לאחר 24 שעות.  

קמפיין - מסע פרסום המתקיים בערוצים השונים: פייסבוק, אינסטגרם, גוגל, רדיו, עיתונות וכו'. לקמפיין נכנסים סדרה של פרסומים בעלי אותה המטרה: קידום מכירות למוצר או שירות ספציפי, העלאת מודעות, חיזוק מותג ועוד.

שיווק Push (בדחיפה) - שיטת שיווק בה התוכן השיווקי מופיע בפני קהל היעד. המפרסם יוזם את החשיפה של התוכן גם אם הקהל לא ביקש או חיפש אותו. (לדוגמא: פרסומת בטלוויזיה, שלט חוצות, מודעה באתר חדשות).

שיווק Pull (במשיכה) - שיטת שיווק בה התוכן השיווקי מופיע לאחר שקהל היעד ביקש וחיפש אותו באמצעות חיפוש במנוע חיפוש לדוגמא ("תיקון רכב בת"א" ). באופן שיווק זה קהל היעד הוא אקטיבי ומבצע פעולה שבעקבותיה ייחשף לתוכן השיווקי (אתר, דף נחיתה וכו').

תוכן שיווקי - יצירת תוכן רלוונטי ומועיל לקהלי יעד ממוקדים ליצירת מעורבות, מערכת יחסי אמון והנעה לפעולה. תוכן שיווקי יכול להופיע בצורות שונות, למשל כטקסט, וידיאו, תמונה וכו'.

CPC cost per click (עלות הקלקה) - מודל פרסום במנועי החיפוש על פיו עלות הפרסום נקבעת על פי מספר ההקלקות.

CRM- Customer relationship management (מערכת לניהול קשרי לקוחות) - המערכת מאפשרת לאסוף, לנתח, לערוך ולאחסן מידע על לקוחות.

Google analytics - כלי של Google המאפשר לקבל מידע ונתונים אודות פעילות האתר שלנו כגון: מספר הגולשים באתר, אופן תנועת הגולשים, אחוזי נטישה, מקור הגעת הגולשים, אחוזי צפייה בתכנים ועוד. הכלי מספק מידע רב וחשוב לצורך בחינת אפקטיביות התוכן והשיווק באמצעות האתר והסקת מסקנות בהתאם.

Google Trends - כלי שימושי של Google המאפשר לקבל מידע אודות פופולאריות החיפוש של מילים שונות בהתאם לזמן מוגדר, אזורים בארץ ובעולם, בהשוואה למילים אחרות ועוד. 

Pay Per Click – PPC (תשלום לפי הקלקה) - שיטת תמחור בקידום ממומן בה המפרסם יחויב בתשלום רק כאשר הגולש הקליק על הפרסום.

ROI - Return on Investment (החזר השקעה) - חישוב הכדאיות של פעילות שיווק מסוימת.
חישוב ה-ROI יתבצע ע"י נוסחה שמחשבת את עלות ההשקעה ביחס לעלות ההכנסות שהגיעו בזכות אותם מאמצים. [(הכנסה - הוצאה)\ הוצאה].

SEO - Search Engine Optimization - קידום אורגני (לא ממומן) של דפי אינטרנט ואתרים על מנת לשפר את המיקום בתוצאות חיפוש. הקידום נעשה על ידי פעולות שונות המשפיעות על אופן בניית האתר וכתיבת התוכן הקיים בו.

מילון מונחים

מסך ראשי ⬅ שיווק ⬅

לחלק הבא:

bottom of page