מסך ראשי ⬅ שיווק ⬅ מדידת אפקטיביות השיווק ⬅ 16 | האם ההשקעה השתלמה?
משוואת ROI - כלי תומך העוזר לסדר ולתעדף את כלל הנתונים
האם ההשקעה השתלמה?
כלי תומך העוזר לסדר ולתעדף את כלל הנתונים נקרא משוואת ROI
כמו שכבר הבנו, שיווק מודדים בנתונים ומספרים. המדידה היא כלי לשיפור והתייעלות העוזר להגדיל את הרווחיות של העסק שלנו. אחד הנתונים המעניינים הוא כמות ההכנסות שלנו בפועל, לעומת כמות הכסף שהוצאנו, כלומר מידת החזר ההשקעה. מדד ROI = Return On Investment, הוא משוואה המאפשרת לנו להבין טוב יותר כמה הכנסות הניב לנו המהלך השיווקי ביחס לכמות הכסף שהשקענו בו. משוואת ROI מספקת יחס של הכנסות מול הוצאות. יחס ROI של 1:1 אומר שעל כל שקל שהוצאנו על שיווק הכנסנו שקל אחד, כך שאם לדוגמא הוצאנו 4,000 ₪ על שיווק בחודש והכנסנו במחזור ההכנסות ממכירות 4,000 ₪, אנחנו נמצאים ביחס 1:1.
השאיפה שלנו כבעלי עסקים היא לייצר יחס גדול כמה שיותר בין ההכנסות להוצאות ובכך להגדיל את הרווחיות על המוצר או השירות שלנו.
היחס (ה-ROI) משתנה בין ענפים, עסקים ואף בתקופות של עסק מסוים או מוצר בתוך עסק. עם זאת אפשר לומר כי יחס ROI של 4:1, קרי 25%, בו על כל שקל שהוצאנו על שיווק הכנסנו 4 שקלים במכירות, הוא יחס טוב לעסק שרוצה לצמוח, להתפתח ולהרוויח.
החישוב הוא פשוט. ניקח את הנתונים: X=עלויות Y=הכנסות
ונניח את הנתונים על משוואה: (Y-X)÷X
לדוגמא: מכרנו 10 מוצרים שנמכרים ב-100 ₪ כל אחד, והשקענו 800 ₪ בשיווק החודש הכנסות: Y=1,000 הוצאות: X=800 נחשב את ההכנסות פחות הוצאות: 200=1,000-800 את המספר שהתקבל נחלק בהוצאות:0.25=200:800 ונכפיל במאה כדי לקבל אחוז. כלומר, במקרה זה, החזר ההשקעה שלנו עומד על 25%. מועד חישוב הROI עשוי להשתנות בהתאם לתזמון הפעולה השיווקית אותה בחרנו לבצע. לדוגמא: במידה ואנו מריצים מודעת פרסום בפייסבוק במשך שבועיים, בתום שבועיים אלה, נוכל להעריך האם ההשקעה בה השתלמה. עם זאת, את החישוב יש לבצע לכל הפחות מידי חודש, עבור כל ערוץ שיווק בנפרד ובאופן מרוכז עבור כל הערוצים. במידה והחזר ההשקעה יוצא חיובי ניתן להעריך שההכנסות שלנו גבוהות יותר מהוצאות השיווק בעוד שהחזר השקעה שלילי יעיד על כך שההכנסות נמוכות יותר מההוצאות.
בהתאם לנתון שיצא לנו נוכל להשוות בין פעולות שיווק שונות, לבחור האם להמשיך, למנף, לשנות או להסיר פעולת שיווק כלשהי ולהבין מה עובד יותר ומה פחות עבור קהל היעד שלנו.
Comments